Συνέντευξη Υφυπουργού Παιδείας, Ι. Πανάρετου στον Θέμα 98.9, 29/7/2010 στην εκπομπή του Μπάμπη Κούτρα

30 / 07 / 2010

ΜΚ: Πάρα πολλά τα θέματα, αλλά Αύγουστος από μεθαύριο και Αύγουστος σημαίνει ότι πρέπει να ξανασκεφτόμαστε τα σχολεία, τουλάχιστον, αν όχι οι μαθητές που συνεχίζουν τις διακοπές τους, θα έλεγα οι εκπαιδευτικοί και κυρίως η Κυβέρνηση, οι αρμόδιοι, ο Υπουργός, ο Υφυπουργός, που έχουν την ευθύνη να οργανώσουν κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο το νέο σχολικό έτος. Για το λόγο αυτό, ζητήσαμε και είναι στην τηλεφωνική μας γραμμή ο Υφυπουργός, ο Υφυπουργός Παιδείας, όπως ξέραμε να τον λέμε ως τώρα, ο κ. Γιάννης Πανάρετος. Κύριε Πανάρετε καλό σας μεσημέρι.

ΙΠ: Γεια σας, καλό σας μεσημέρι.

ΜΚ: Τι κάνετε;

ΙΠ: Καλά, σας ευχαριστώ.

ΜΚ: Δεν θα πάτε διακοπές; Παρά την προτροπή του Πρωθυπουργού να πάτε χωρίς ενοχές;

ΙΠ: Πρέπει να τις ακούμε τις προτροπές του Πρωθυπουργού, δεν μπορούμε να τις αγνοούμε.

ΜΚ: Έτσι ε; Φαντάζομαι ότι είστε σε φάση προετοιμασίας της νέας σχολικής χρονιάς κύριε Πανάρετε, έτσι δεν είναι; Και το λέω αυτό γιατί διαβάζω ότι υπάρχει ένας προβληματισμός για το πόσοι τελικά εκπαιδευτικοί θα διοριστούν φέτος – δεν ξέρω αν η λέξη διορισμός είναι ακριβής – και ότι θα είναι οι μισοί σε σχέση με πέρυσι. Είναι ακριβές αυτό;

ΙΠ: Ναι είναι ακριβές σε σχέση με τους διορισμούς και είναι ακριβές ότι γίνεται μία προσπάθεια να οργανωθεί η όλη στελέχωση των εκπαιδευτικών μονάδων σε όλες τις βαθμίδες με έναν πιο ορθολογικό τρόπο.

ΜΚ: Πόσους είχε προσλάβει πέρυσι η τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και πόσους είναι στην πρόθεσή σας, σε γενικές γραμμές, να πάρετε φέτος κύριε Πανάρετε;

ΙΠ: Είναι λιγότεροι φέτος αυτοί που θα προσληφθούν, γιατί έχουν προβλεφθεί και λιγότερες πιστώσεις, αλλά και γιατί γίνεται προσπάθεια ενός εξορθολογισμού. Είναι ένα θέμα που απασχολεί έντονα την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και το χειρίζεται η αρμόδια Υφυπουργός, η κυρία Χριστοφιλοπούλου με την Υπουργό βέβαια, την κυρία Διαμαντοπούλου. Είναι στους τομείς των δικών τους ευθυνών και αρμοδιοτήτων.

ΜΚ: Μάλιστα. Ήθελα να ρωτήσω κάτι άλλο σε σχέση με το θέμα αυτό. Από ό,τι γνωρίζω πάντως, δεν θα είναι μόνο μέσω του ΑΣΕΠ, θα είναι και αυτή τη χρονιά κάποιοι ωρομίσθιοι, έτσι δεν είναι; Ή αναπληρωτές. Στο βαθμό που γνωρίζετε βεβαίως, μας είπατε ότι είναι αρμοδιότητα της κυρίας Χριστοφιλοπούλου, αλλά στο βαθμό που γνωρίζετε.

ΙΠ: Θα υπάρχουν και φέτος αναπληρωτές εκπαιδευτικοί με μία όμως λίγο διαφορετική λογική. Όχι την λογική του ωρομίσθιου, όπως υπήρχε προηγουμένως. Θα υπάρχουν αναπληρωτές, οι οποίοι θα έχουν μία πολύ πιο σωστή λειτουργική σχέση με το σχολείο από ό,τι παλαιότερα οι ωρομίσθιοι καθηγητές.

ΜΚ: Μάλιστα. Κύριε Υφυπουργέ ξέρουμε ότι τα προηγούμενα χρόνια, παρόλο ότι υπήρχαν περισσότεροι διορισμοί, υπήρχαν ζητήματα στα σχολεία, κενών και όλα αυτά. Πιστεύετε ότι με την προσπάθεια αναδιοργάνωσης που γίνεται δεν θα έχουμε τέτοιου είδους προβλήματα φέτος;

ΙΠ: Πιστεύω ότι τα προβλήματα θα είναι πολύ λιγότερα, ακριβώς γιατί η βάση και η λογική της στελέχωσης των σχολείων είναι διαφορετική. Η προσπάθεια έχει γίνει νωρίς. Θα έπρεπε να προσθέσω, πέρα από την αρμόδια Υφυπουργό, την Υπουργό και τον Γενικό Γραμματέα, ο οποίος έχει και την ευθύνη του οργανωτικού μέρους, η προσπάθεια είναι τέτοια και έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό, ώστε και τα προβλήματα των κενών, αν είναι δυνατόν, να μην υπάρχουν, αλλά τουλάχιστον να είναι πολύ περιορισμένα έτσι ώστε τα σχολεία να λειτουργήσουν σωστά από την αρχή.

ΜΚ: Ας αλλάξουμε θέμα κύριε Πανάρετε. Ήθελα να ρωτήσω, είχαμε κάποια καθυστέρηση στην έκδοση των αποτελεσμάτων των Πανελλαδικών. Γνωρίζετε ότι το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, συνήθως, έβγαιναν τα αποτελέσματα. Θα είναι και φέτος αυτή η ημερομηνία των αποτελεσμάτων ή θα έχουμε κάποια αναβολή;

ΙΠ: Όχι όχι όχι, δεν θα έχουμε. Όπως είχα πει από καιρό, παρά την κάποια καθυστέρηση που δημιουργήθηκε εξ αιτίας της αποχής των διορθωτών, στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των υποψηφίων, η έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων και των βάσεων των εισακτέων, θα γίνει κανονικά μέσα στην τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου, όπως γίνεται πάντα.

ΜΚ: Μάλιστα. Ήθελα να ρωτήσω και κάτι για τα κολλέγια. Ανακοινώσατε αυτή την εβδομάδα τα κολλέγια τα οποία, θα το πω έτσι, βάλτε τη λέξη εντός εισαγωγικών αν θέλετε, θα πάρουν «άδειες». Από ό,τι θυμάμαι, είχατε σταματήσει αυτή τη διαδικασία αμέσως μετά την εκλογή της νέας Κυβέρνησης θέτοντας διάφορα ζητήματα. Τι άλλαξε αυτούς τους εννέα μήνες, ώστε τώρα να δοθούν οι άδειες που τότε είχατε ακυρώσει κύριε Υπουργέ;

ΙΠ: Να πούμε καταρχήν τι είχε γίνει πέρυσι. Πέρυσι είχαν δοθεί μερικές μέρες, δεν θυμάμαι ακριβώς πόσες μέρες, πριν τις εκλογές μία σειρά από άδειες, χωρίς καμία αξιολόγηση των φακέλων όσων είχαν υποβάλει αίτηση για να αποκτήσουν άδεια. Δεν υπήρχε καμία αξιολόγηση. Αυτό ήταν εκείνο που προσπάθησε να αλλάξει η Κυβέρνηση. Υπήρξε μία νομοθετική ρύθμιση, η οποία έβαζε τους κανόνες που θα έπρεπε να υφίστανται για την λειτουργία των μονάδων αυτών και ανατέθηκε από την Υπουργό η αξιολόγηση, η ουσιαστική πια αξιολόγηση, των αιτήσεων των ενδιαφερομένων. Η αξιολόγηση αυτή ολοκληρώθηκε πριν από μερικές ημέρες, η Υπουργός αποδέχθηκε τις προτάσεις της αξιολόγησης και δόθηκαν άδειες σε τριάντα, αν θυμάμαι καλά, μονάδες μεταλυκειακής εκπαίδευσης.

ΜΚ: Κύριε Πανάρετε, εκτός από Υφυπουργός Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης, είστε από ότι γνωρίζουμε, και στενός συνεργάτης του Πρωθυπουργού και επικεφαλής αυτού που ονομάσαμε OpenGov, δηλαδή της επάνδρωσης κρίσιμων θέσεων του δημοσίου μέσα από μία δημόσια διαβούλευση. Δεν σας κρύβω ότι με ξενίζει όμως, ότι εννέα μήνες μετά μία θέση η οποία ετέθη σε δημόσια διαβούλευση, αυτή του Διοικητή του ΙΚΑ, επανδρώθηκε τελικά με ένα διακεκριμένο κομματικό στέλεχος, το οποίο συμβαίνει να ήταν και Γενικός Γραμματέας. Δεν σας δημιουργεί απαισιοδοξία αυτή η εξέλιξη;

ΙΠ: Αν έχετε χρόνο, πρέπει να μου δώσετε ίσως ένα λεπτό παραπάνω για να σας πω τη γενική μου εντύπωση και προσέγγιση σχετικά με την ανοιχτή διακυβέρνηση και να κλείσω με το θέμα που θέτετε, του Διοικητή του ΙΚΑ

ΜΚ: Θα το ήθελα.

ΙΠ:  Φαντάζομαι θα συμφωνήσετε, ή ελπίζω να συμφωνήσετε, ότι η προσπάθεια αυτή που έγινε με την ανοιχτή διακυβέρνηση, η φιλοδοξία μάλλον, ήταν μία τιτάνια φιλοδοξία.

ΜΚ: Ως εδώ συμφωνώ.

ΙΠ: Δηλαδή, ουσιαστικά άλλαξε από τις ρίζες της μία παράδοση και μία πρακτική δεκαετιών.

ΜΚ: Αλλά όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος.

ΙΠ: Έχετε δίκιο. Και στο αποτέλεσμα, νομίζω έχουμε μιλήσει και άλλες φορές, εγώ τουλάχιστον θα πω ότι δεν είμαι ικανοποιημένος, γιατί σε πολλές περιπτώσεις δεν έγινε αυτό που θα περίμενε κανείς, ή θα ήλπιζε να έχει γίνει. Πρέπει όμως να σας πω και κάτι ακόμα.

ΜΚ: Για πες τε μου.

ΙΠ: Ότι η πολιτική, ακόμη και από μία προοδευτική Κυβέρνηση, είναι μία συντηρητική διαδικασία. Είναι θα έλεγα όπως και τα πανεπιστήμια που είναι από τους συντηρητικούς θεσμούς. Το να αλλάξεις νοοτροπίες και πρακτικές δεν είναι εύκολο πράγμα. Θα έλεγα λοιπόν ότι θα πρέπει να θεωρήσουμε την περίοδο αυτής της πρώτης καινοτομίας, ως μία πειραματική φάση μίας πολύ μεγάλης προσπάθειας. Οι εμπειρίες που αποκτήθηκαν, τα λάθη που έγιναν, οι αδυναμίες που υπήρξαν, αφού μελετηθούν, θα αποτελέσουν τον οδηγό ώστε στην επόμενη φάση η διαδικασία να είναι πολύ καλύτερη και η όποια αξιολόγηση και κριτική πρέπει να σας πω, τουλάχιστον από εμένα, θα γίνει και δημόσια. Το ξέρετε άλλωστε …

ΜΚ: Μα το ξέρω και γι’ αυτό ζήτησα να μιλήσουμε στον αέρα κύριε Υπουργέ.

ΙΠ: Τώρα, ερχόμαστε στο θέμα του ΙΚΑ. Το ΙΚΑ είναι αυτή τη στιγμή ίσως ο μεγαλύτερος και σημαντικότερος οργανισμός που υπάρχει στη χώρα. Οπως με πολλούς οργανισμούς, πολλοί πίστευαν ότι θα πρέπει εκεί να επιλέγονται managers, να το πω έτσι γενικά, όπως έχει επικρατήσει. Νομίζω ότι έχει δείξει όμως η εμπειρία ότι οι λεγόμενοι managers του ιδιωτικού τομέα δεν έχουν πάντοτε τόσο καλή απόδοση όταν καλούνται να διοικήσουν κρατικούς οργανισμούς, δημόσιους οργανισμούς, διότι υπάρχουν πολλές ειδικές πτυχές, πολλές διαφορετικές πλευρές …

ΜΚ: Ωστόσο η θέση μπήκε σε δημόσια διαβούλευση, μπήκε στην ανοιχτή διακυβέρνηση.

ΙΠ: Έχετε δίκιο. Και αξιολογήθηκε, με αυτό θέλω να κλείσω, ότι αξιολογήθηκε από την κυβέρνηση στο τέλος, μετά μάλιστα από μία μακρά και επίπονη διαδικασία και προσπάθεια, ότι ο κ. Σπυρόπουλος θα εξυπηρετήσει στην παρούσα χρονική στιγμή καλύτερα τις ανάγκες που έχει ο οργανισμός αυτός.

ΜΚ: Έχω πολλά ακόμη να σας ρωτήσω κύριε Πανάρετε. Υπόσχομαι, στο βαθμό που και εσείς μπορείτε, να ανανεώσουμε για μία από τις επόμενες ημέρες το ραντεβού μας.

ΙΠ: Να είστε καλά, σας ευχαριστώ.

ΜΚ: Καλό μεσημέρι. Εγώ ευχαριστώ για την παρουσία σας.

802 Εμφανίσεις